PENYEDIAAN
RANGKA & PENYUSUNAN SISTEMATIK UNIT2 SIAP TUANG
● Rangka
bgnn t’diri drpd gabungan rasuk & tiang. T’dpt 2 jenis rangka yg biasa
digunakan iaitu :
1.
Rangka
keluli – digunakan sekiranya masa m’jd faktor penentu
2.
Rangka
konkrit tuang di situ – digunakan krn ianya ekonomi
● T’dpt
3 kaedah utk m’hasilkan rangka konkrit siap tuang iaitu :
1. Rasuk & tiang
dihasilkan secara b’asingan
2. Bbrp tiang &
sebtg rasuk dituang sbg 1 unit rangka
3. Unit2
dituang dlm kotak acuan spy apbl konkrit tuang di situ mengeras, kedua-dua
jenis konkrit ini akan b’gabung sbg 1 struktur
● Pemasangan
unit2 ini terbahagi kpd 3 jenis iaitu :
a) Sambungan tiang ke tpk asas
- pd
tpk asas disediakan 1 ruang kosong utk meletakkan tiang siap tuang. Ruang2
yg tdk dipenuhi oleh tiang akan diisi dgn konkrit tuang di situ
b) Sambungan tiang ke tiang
- bhgn
utk sambungan akan diisi dgn konkrit tuang di situ. Utk tiang yg melebihi 1
tingkat bgnn, sambungan ke rasuk p’lu disediakan di tmpt2 t’ttu. Ini
dilakukan samada dgn :
- Menyediakan bbrp haunches
- Menyediakan projecting steel
- Kaedah lain ialah dgn m’gunakan boxed wild & steel channel sbg p’ganti bar tetulang di sambungan @pun m’gunakan universal section
c)Sambungan tiang ke
rasuk
-
sambungan dilakukan secara sistematik spy sambungan tdk b’laku pd tmpt yg sama. Biasanya mengandungi sepasang tiang
@ lbh yg tlh disambungkan kpd rasuk utk memudahkan pemasangan & m’jimatkan
masa.
● Jenis2
sambungan :
a) Sambungan konkrit siap tuang ke konkrit
monolitik m’gunakan konkrit siap tuang di situ
b) Sambungan motar jenis muka tumpu
digunakan apabila unit siap tuang diletakkan di atas 1 unit siap tuang yg
lain
c) M’gunakan
dry exact fit joint
d) M’gunakan facked mortar joint ( tebal 3/8 hingga 1 inci)
KAEDAH2 PENGANGKUTAN UNIT2
SIAP TUANG
Pengangkutan
Keretapi
● Apabila berada berhampiran dgn kemudahan keretapi
ianya akan m’jadi lbh ekonomi t’utama utk p’hantaran yg jauh.
● Apbila jangkamasa
p’hantaran unit ditetapkan, jentera pengangkutan disediakan lengkap dgn tenaga
pekerja yg mahir.
● Pengangkutan ini
sesuai utk unit2 yg kecil.
Pengangkutan
Jalanraya
● Diangkut dgn treler,
traktor & dikenakan penyokong khas utk memastikan unit ini tdk mengalami
tegangan.
● P’hatian perlu diberi
semasa kerja2 pengangkutan krn tarikan graviti oleh berat struktur
& menyebabkan tegasan tegangan b’kembang serta mengakibatkan struktur t’sbt
mengalami kegagalan.
Pengangkutan Air
●
Digunakan
apabila b’hampiran dgn air atay terlibat terus dgn air, seperti pembinaan jeti,
empangan.
●
Sistem ini amat ekonomi bg negara yg blm m’capai thp teknologi yg
tinggi. Unit siap tuang diimport dr negara maju & unit ini diangkut mll
pelabuhan.
●
Utk
mengelakkan kecacatan @ kegagalan, unit t’sbt disusun dgn baik supaya tidak
bergerak atau bergetar semasa pengangkutan dijalankan.
KEBAIKAN & KEBURUKAN KONKRIT SIAP TUANG
Kebaikan
|
Keburukan
|
1.
Unit2 blh dihasilkan secara
besar2an & mutunya t’jaga.
2.
Pengendalian kerja2 mahir
mudah diuruskan.
3.
Kerja2 binaan dpt dijalankan
dgn lbh cpt tanpa p’libatan kerja2 m’buka acuan, menunggu umur
kematangan anggota sblm kerja penyambungan anggota lain diteruskan.
4.
Kegagalan & kesilapan dpt dikesan lbh
awal.
|
1.
Proses pengangkutan yg krg mahir blh
menyebabkan unit2 mengalami kerosakan.
2.
Kerja2 penyambungan pd stp
unit adlh mahal & rumit.
3.
Tmpt2 penyimpanan di tapak
& kerja2 penyelarasan sgt diperlukan.
|
KAEDAH PEMASANGAN DI TAPAK
● Memerlukan tenaga mahir dlm masa yg singkat
& dlm keadaan yg selamat.
● Perekabtk, p’buat & pembina p’lu berada
di tpk binaan utk menentukan kerja pemasangan b’jln dgn lancar.
● Lakaran tapak, lukisan awalan & lukisan
t’perinci p’lu ada di tpk & jg pemilihan jentera jg p’lu di ambil kira.
● P’gunaan jentera hidraulik dilakukan dgn
teliti spy mengikut r/btk yg ditetapkan.
KEBAIKAN & KEBURUKAN TEKNOLOGI PASANG
SIAP
Kebaikan
|
Keburukan
|
1. Dapat m’hasilkan unit2 yg tepat & seragam
2. Segala r/btk yg diulangi akan mengurangkan kos
3. rangka yg dipsg di tpk adlh pd semua keadaan iklim
s/ada sejuk, panas & hujan atau sbgnya.
4. rangka dipsg dgn pekerja mahir @ separuh mahir
|
1. Sistem bangunan tidak mudah diubah dr konsep reka
bentuk di mana t’lalu luas pemilihan sistem yg ada
2.Perlu
mengikut perancangan yg rapi & syarat2 yg tlh ditentukan
3. Peruntukkan tmpt utk menempatkan jentera pemasangan
t’sbt t’paksa diadakan
4. T’dpt byk masalah spt tdk telus air, cuaca, pengaratan
& cara p’binaannya.
|
No comments:
Post a Comment