Monday, 21 May 2012

KONKRIT SIAP TUANG & TEKNOLOGI PASANG SIAP


 




PENYEDIAAN RANGKA & PENYUSUNAN SISTEMATIK UNIT2 SIAP TUANG
       Rangka bgnn t’diri drpd gabungan rasuk & tiang. T’dpt 2 jenis rangka yg biasa digunakan iaitu :
1.   Rangka keluli – digunakan sekiranya masa m’jd faktor penentu
2.   Rangka konkrit tuang di situ – digunakan krn ianya ekonomi

      T’dpt 3 kaedah utk m’hasilkan rangka konkrit siap tuang iaitu :
1.    Rasuk & tiang dihasilkan secara b’asingan
2.    Bbrp tiang & sebtg  rasuk dituang sbg 1 unit rangka
3.    Unit2 dituang dlm kotak acuan spy apbl konkrit tuang di situ mengeras, kedua-dua jenis konkrit ini akan b’gabung sbg 1 struktur

      Pemasangan unit2 ini terbahagi kpd 3 jenis iaitu :
a)  Sambungan tiang ke tpk asas
-   pd tpk asas disediakan 1 ruang kosong utk meletakkan tiang siap tuang. Ruang2 yg tdk dipenuhi oleh tiang akan diisi dgn konkrit tuang di situ
b) Sambungan tiang ke tiang
-   bhgn utk sambungan akan diisi dgn konkrit tuang di situ. Utk tiang yg melebihi 1 tingkat bgnn, sambungan ke rasuk p’lu disediakan di tmpt2 t’ttu. Ini dilakukan samada dgn :
  1.      Menyediakan bbrp haunches
  2.      Menyediakan projecting steel 
  3.      Kaedah lain ialah dgn m’gunakan boxed wild & steel channel sbg p’ganti bar tetulang di sambungan @pun m’gunakan universal section
c)Sambungan tiang ke rasuk
- sambungan dilakukan secara sistematik spy sambungan tdk b’laku pd tmpt  yg sama. Biasanya mengandungi sepasang tiang @ lbh yg tlh disambungkan kpd rasuk utk memudahkan pemasangan & m’jimatkan masa.

      Jenis2 sambungan :
  a)  Sambungan konkrit siap tuang ke konkrit monolitik m’gunakan konkrit siap tuang di situ
 b)  Sambungan motar jenis muka tumpu digunakan apabila unit siap tuang diletakkan di atas 1 unit siap tuang yg lain 
  c)   M’gunakan dry exact fit joint
  d)   M’gunakan facked mortar joint ( tebal 3/8 hingga 1 inci)

 
KAEDAH2 PENGANGKUTAN UNIT2 SIAP TUANG

Pengangkutan Keretapi

      Apabila  berada berhampiran dgn kemudahan keretapi ianya akan m’jadi lbh ekonomi t’utama utk p’hantaran yg jauh.
      Apbila jangkamasa p’hantaran unit ditetapkan, jentera pengangkutan disediakan lengkap dgn tenaga pekerja yg mahir.
      Pengangkutan ini sesuai utk unit2 yg kecil. 

 
Pengangkutan Jalanraya

      Diangkut dgn treler, traktor & dikenakan penyokong khas utk memastikan unit ini tdk mengalami tegangan.
      P’hatian perlu diberi semasa kerja2 pengangkutan krn tarikan graviti oleh berat struktur & menyebabkan tegasan tegangan b’kembang serta mengakibatkan struktur t’sbt mengalami kegagalan.

 Pengangkutan Air

      Digunakan apabila b’hampiran dgn air atay terlibat terus dgn air, seperti pembinaan jeti, empangan.
     Sistem  ini amat ekonomi bg  negara yg blm m’capai thp teknologi yg tinggi. Unit siap tuang diimport dr negara maju & unit ini diangkut mll pelabuhan.
      Utk mengelakkan kecacatan @ kegagalan, unit t’sbt disusun dgn baik supaya tidak bergerak atau bergetar semasa pengangkutan dijalankan. 

 
KEBAIKAN & KEBURUKAN KONKRIT SIAP TUANG


Kebaikan


Keburukan
1.    Unit2 blh dihasilkan secara besar2an & mutunya t’jaga.
2.    Pengendalian kerja2 mahir mudah diuruskan.
3.    Kerja2 binaan dpt dijalankan dgn lbh cpt tanpa p’libatan kerja2 m’buka acuan, menunggu umur kematangan anggota sblm kerja penyambungan anggota lain diteruskan.
4.    Kegagalan & kesilapan dpt dikesan lbh awal.

1.    Proses pengangkutan yg krg mahir blh menyebabkan unit2 mengalami kerosakan.
2.    Kerja2 penyambungan pd stp unit adlh mahal & rumit.
3.    Tmpt2 penyimpanan di tapak & kerja2 penyelarasan sgt diperlukan.


KAEDAH PEMASANGAN DI TAPAK
      Memerlukan tenaga mahir dlm masa yg singkat & dlm keadaan yg selamat.
      Perekabtk, p’buat & pembina p’lu berada di tpk binaan utk menentukan kerja pemasangan b’jln dgn lancar.
      Lakaran tapak, lukisan awalan & lukisan t’perinci p’lu ada di tpk & jg pemilihan jentera jg p’lu di ambil kira.
      P’gunaan jentera hidraulik dilakukan dgn teliti spy mengikut r/btk yg ditetapkan.


KEBAIKAN & KEBURUKAN TEKNOLOGI PASANG SIAP

Kebaikan
Keburukan
1.    Dapat m’hasilkan unit2 yg tepat & seragam
2.    Segala r/btk yg diulangi akan mengurangkan kos
3.    rangka yg dipsg di tpk adlh pd semua keadaan iklim s/ada sejuk, panas & hujan atau sbgnya.
4.    rangka dipsg dgn pekerja mahir @ separuh mahir
1.    Sistem bangunan tidak mudah diubah dr konsep reka bentuk di mana t’lalu luas pemilihan sistem yg ada
2.Perlu mengikut perancangan yg rapi & syarat2 yg tlh ditentukan
3.    Peruntukkan tmpt utk menempatkan jentera pemasangan t’sbt t’paksa diadakan
4.    T’dpt byk masalah spt tdk telus air, cuaca, pengaratan & cara p’binaannya.



























No comments:

Post a Comment